woensdag 7 februari 2018

Ware liefde ontleden



Ik heb het woord liefde opgezocht in het woordenboek. “Liefde is een warme genegenheid die men voelt. Een gevoel van toewijding voor iemand anders waarbij je u aangetrokken voelt. Liefde kan zich ook richten tot een dier of een voorwerp. Iedere cultuur beleeft liefde anders…“

In mijn zoektocht naar ware liefde vond ik het boek “Hard. Liefde sterft nooit” van Leen Dendievel. Ik hield het boek in mijn handen en kon het niet meer op de lade leggen in de winkel. Ik ken geen liefde en aangezien “Liefde nooit sterft” wilde ik dat wel verder uitdiepen. Hoe ontstaat  liefde? Welke chemie is nodig om de juiste liefde te vinden? Welke communicatie dient men te gebruiken, de taal der liefde? Hoe hecht men zich aan elkaar? En hoe zit het met de (emotionele) verbondenheid tussen twee mensen? Hoe werken onze hersens inzake liefde? En wat is precies ons hart in taken en lichamelijke spier? Maar ik vond meer in het boek. Wat als je geliefde sterft? Het volledige rouwproces. De pijn in het hart wanneer men niet (meer) kan samen zijn. En hoe zit het dan in mekaar wanneer andermans hart niet de juiste draagkracht heeft als jezelf voor de liefde tussen twee personen? Wat als je met bewijs te weten komt dat je partner met andere vrouwen sms’t? De ontnuchtering, pijn, het verdriet, traumaverwerking….. heb je dan wel de juiste liefde ontmoet?

Als je het boek gelezen hebt, heb je andere doorzichten en wetenschappelijke gegevens. Dingen die je nog niet wist. Dingen die je verklaart worden, zwart op wit.

In mijn zoektocht naar ware liefde werd me “Liebe. Warum Sie mehr verdienen und wie Sie mehr bekommen“ van Manuel Tusch aanbevolen. Het is een werkboek rond Liefde. Wat is de taal der liefde? Zelftesten of je verliefd bent. Zelfanalyses. De werkwijze inzake liefde. Het proces der liefde. Jezelf coachen om de ware liefde te vinden.

Het is een heel interessant werkboek. Je moet je tijd daarvoor nemen. En niet teveel puchen.

In de zoektocht naar “ware liefde” gaat niet over één dag ijs. Het is een hele procedure tot het “ware moment” gekomen is. Volgens de boeken “weet” je hart binnen de tien seconden dat hij de ware liefde is….. en hoe zit het dan met de hersens in angsten?

Maxiem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten