Luc,
terwijl jouw begrafenis bezig is, wil ik op deze manier in mijn gedachten bij
jou zijn. Ik heb een oud interview gevonden waar ik mooie herinneringen aan
heb. Mooie herinneringen zoals ik je wil blijven herdenken. Je toetsenbord,
sigaret, koffie… Het was toen ook in de tijd dat IK MOEST STOPPEN door mijn
stalker. Stoppen met schrijven waarbij jij toevoegde “Stop nooit met schrijven,
Max. Schrijven is je passie”.
Schrijven is geen misdaad !!!!
Tijdens mijn bezoek aan de boekenbeurs, loop ik Luc Deflo
tegen het lijf. De geestelijke vader van Nadia Mendonck…. De schrijver met een
sterk menselijk doorzicht, die samen met Bosmans & Deleu moorden oplost.
Hoe
heb je jouw schrijven door de jaren ervaren?
Oorspronkelijk schreef ik scenario’s. Ik vond het
geweldig dat woorden in scènes omgezet werden. Later heb ik mijn memoires
geschreven, helaas vond men er geen plaats tot publicatie in. Daarna schreef ik
thrillers. Het genre dat ik nu tot op de dag van vandaag schrijf.
Wat
spreekt de lezers in jouw boeken aan? Wat leidt de sleutel doorheen de boeken
van je?
Het korte schrijfritme leest vlotter. Inhoudelijk drijf
ik de harde kern door tijdens het plot van mijn verhaal.
De
omschrijving van de plaats, Bosmans & Deleu, de op-te-lossen-misdaad, lijkt
zo’n menselijk actieverhaal. Heb je ooit lezers gehad die zich aangesproken
voelen door je schrijven? Of bewoners van Mechelen, die het er moeilijk mee
hebben?
Ja, reactie krijg ik wel! Ik heb al eens een mail
gekregen dat de straat met huisnummer vermeld in mijn boek, geen huis maar een
appartement is. Het beschrijven van de karakters alsook dat het verhaal zich
afspeelt te Mechelen, leeft bij de mensen! Het is herkennend voor de lezers en
dat spreekt aan. Beter een verhaal dat dicht bij de mensen ligt dan een science
fiction story!
“Herkennend
schrijven spreekt de mensen aan “
Hoe
kom je tot een inspiratie? Is daar een succesformule aan verbonden?
Inspiratie ligt soms in kleine dingen. Een gebeurtenis op
straat, een huis dat me aanstaat… Ik moet een prikkeling hebben waardoor ik
mijn plot kan uitwerken.
Zijn
er vaste tijdstippen waarop je schrijft?
Neen, absoluut niet. Wanneer ik me in een verhaal
vastbijt, blijf ik schrijven. Dat kan je aan mijn vrouw vragen. Dan hoor ik
niets meer, zie niets meer, alleen het verhaal waarin mijn inlevingsvermogen
tot schrijven komt.
Nadia
Mendonck, Pardieu… alle personages zijn zo scherp omschreven. Heb jezelf
interesse op psychologisch vlak of zijn de scherp omlijnde karakters te wijten
aan je sterk menselijk doorzicht?
Ik hou het bij menselijke personages. Realistische
karakters maken de verhalen mede spannend. En ja, ik heb wel interesse op
psychologisch vlak. Ik kan het wel aangeborenheid noemen. Je hebt het doorzicht
of je hebt het niet.
Ligt
het inlevingsvermogen hoger bij een film schrijven dan bij een boek schrijven?
In een boek werk je gewoon het verhaal uit. Scherpe
karakteristieken, de omgeving, de gebeurtenissen, worden letterlijk verwoord.
Bij een film ligt dat totaal anders. Men moet een fotografisch geheugen
bezitten. De omschrijvingen liggen in
seconden. De midpoint moet anders verwoord worden. Beelden moeten het verhaal
vertellen, geen woorden zoals in boeken. Film schrijven is nu éénmaal veel
technischer dan een boek schrijven.
Wat
is je laatste groot project waaraan je werkt?
Voor het moment ben ik mijn boek “Naakte zielen” in
filmscript aan het schrijven.
Voor
de lezers zou het wel leuk zijn om de personages van een boek op doek te zien.
Het zou een vervollediging kunnen zijn?
Even afwachten, want het script vergt nog wat tijd.
Rekeninghoudend met verschillende factoren ligt het in België nu éénmaal
moeilijker om een film tot leven te brengen.
Luc, ik wil je hartelijk danken voor dit aangenaam
interview en ik kijk uit naar de film van “Naakte zielen”. Ik wens je nog heel
veel succes !
Luc,
ik hoop dat je van hierboven een inspiratie en steun doorheen mijn schrijven en
dromen bent. Ik zal je nooit vergeten! Warme knuffel x
MW
Geen opmerkingen:
Een reactie posten