zondag 29 december 2013

Windfluistering



Een waterzon pronkt tussen stapelwolken. Gele, rode, groene jassen sieren de wandelaars die onverbiddelijk het decemberweer trotseren. Een dikke zwarte jas, sjaal, handschoenen en een zwarte muts beschermd me tegen de koude. Er is best wat volk op het wandelpad. De drukte wordt uitgedund door de vele wandelpaden. Oeps! Wij volgen het groene plaatje. Nu weer linksaf. De weg spoort een eindeloos uitzicht. Kronkelend en hobbelend stappen wij over de zandweg. Hier en daar wijken we uit voor een waterplas. Kale bomen stellen zich weerspannig op. Takken vormen een éénrichtingsverkeer door de voelende druk. Halfweg het pad zie ik kinderen op de houten brug. Ze gooien steentjes in het stromend water.

De wind waait stevig en fluistert me gedachten. Gedachten die me doen vertoeven naar het ongekende. Het einde van ’t jaar in zicht. Brengt het nieuwe jaar nieuwe mogelijkheden. De wind waait en… waait. Ik ondervind een zalig gevoel. De pluizen van het riet zoeven met de wind mee. Neerbuigend over de stromende waterloop.  De wind speelt met mijn lange zwarte haarlokken die onderaan de muts een weg vliegen kunnen. Ideeën,  beslissingen domineren mijn gedachten.  Afgevallen bladeren liggen als afgestorven bedding onder mijn voeten. Uitziend naar Dertiendag, wanneer de donkerste dagen voorbij zijn. Het licht een startsein krijgt.     

De weg spoort door een eikendreef. De beiaard speelt zijn lied. We zien in de verte de klokkentoren. En de wind… die draait maar door. De waterzon spietst tussen de takken en weerspiegelt op de brede waterloop. Ik dwaal rond door mijn gedachten terwijl de wandelgroep verder wandelt. Alsof de wind me gedachten fluistert. Moet ik verder op deze weg? Of neem ik een bocht naar de andere weg? Hier gaan we rechtdoor. De wind luwt tussen het sparrenveld. De rust keert in mijn gedachten. Deze prachtige wandeling was als een bezinning.
Ik wens jullie allen een sprankelend 2014. En laat de wind ook door uw gedachten waaien. Nieuwe inzichten, nieuwe ideeën, kunnen tot een succesvolle weg leiden. We moeten enkel nog het juiste pad vinden.

M W©

Geen opmerkingen:

Een reactie posten