zaterdag 18 maart 2017

Zoete herinneringen (2)



Het was koud toen we van een interventie terug kwamen. Uitgeput, moe, honger, bleven we stand-by om hulp te bieden. De vele interviews. Opvolging. Te-ondernemen-acties. Toen een fotograaf mij in de gaten kreeg, sprong ik weg. Ik hoef dat allemaal niet. Dat is voor de voorbestemden en niet mij. Ik wil helpen maar niet haantje de voorste zijn. Ik wil resultaten behalen, maar niet ten kosten van iemand anders. Ik wil doelen nastreven maar niet om nadelen …

Laat in de avond stapten we een frituur binnen. Ik nestelde mij al in een hoekje. Een deel van onze groep begint aan te sluiten om te bestellen. Ondertussen keek ik mijn collega aan. “Dit was heavy. Ik wil ruimte.” Fluisterde ik. Mijn collega gaf een schouderklopje. “Je zit hier goed. Rustig meid, we zijn goed bezig.” “heey!  Julie zijn die mensen van TV! We hebben jullie gezien. Bedankt voor jullie inzet en goed werk. Waren er maar nog meerdere mensen zoals jullie!” In mijn rustig hoekje in het frituur stonden ineens een groep mensen mijn collega en ik aan te kijken. Mijn collega nam de communicatie op zich. Iedereen wilde weten hoe het dossier in mekaar zat. Iedereen wilde zijn medeleven te betuigen.

Mijn fritje werd voor mijn neus geschoven. De frit van mijn collega kreeg ook een plaats op de tafel. Mensen boden ons een drankje aan. Maar ik wilde alleen maar even rust. Mijn doel was gericht naar resultaten. “Mensen, dank jullie wel. Jullie moeten ons niet trakteren. Toch zouden we graag even een qualitytime samen willen doorbrengen.” Mijn collega meldde dat zo rustig, met diepe stem. De mensen gaven ons terug ruimte. En even werd er aan de tafel over andere dingen gepraat. Op een rustige manier. Bezinning tijdens ons eten.


MW

Geen opmerkingen:

Een reactie posten