donderdag 17 april 2014

Reality; De overdekte zwarte markt te ****




Woensdagavond. Het valt me op dat er in vervlogen tijd veel veranderd is. Er is een klein marktje op het plein. De zon schijnt en alles verkleurd terwijl ik dichterbij loop. Geen rij meer tot aanschuiven, ik kan gewoon binnen mits betaling, 1,50 €.  Een massa volk kuiert doorheen de overdekte markt. Eerst zien we rijen kleine schoenen op een wit doek. Het is net of de moskee bezig is. Ik hoor NERGENS geen Belgische taal. Eerst lijkt het wel of ik met verlof ben in een Arabisch land. Dan word ik weer omver gelopen door lichamelijk contact? Mannen en vrouwen met lange kleden lopen geharwar door de rij. Kwakaka wadciekl. Ik begrijp er niks van en loop gewoon verder. Een man komt in tegenovergestelde richting. Zijn donkerbruine ogen lijken me uit te kleden. Hij kijkt starend naar mijn boezem? Is daar een reden voor? Ik draag lange broek, rolkraag, botinnen en mijn haren in een paardenstaart. Ik houd mijn handtas stevig vast. Ik begrijp niet goed terwijl er nog zoveel plaats over is in de wandelrij door de gangen dat ze telkens maar tegen me aan lopen te wrijven? Is het hun cultuur? Hun beschaving?


‘Suuukkels!! Suuukkels!!’ Ik kijk om. Een oude gesluierde vrouw, grijsgrauw gezicht vol rimpels, kleed tot aan de grond, staat spullen te verkopen.  Haar donkerbruine ogen kijken recht in mijn gezicht. Ze doet haar hand omlaag. Mijn vriendin en ik kijken elkaar aan.  Een chaos van lawaai doorheen de menigte en welke producten zien we zoal op de markt?  20 afgebroken laptopschermen? 17 stuks oude gsm’s? HOPEN oude juwelen? Bakken opladers en parfums. Autoradio’s liggen mooi op een rij? In de grijsgrauwe gekleurde massa loopt een oudere Belg rond. ‘En die laten ze hier maar doen, hee! En het zijn ZIJ die eerst ’s morgens naar de markt komen en de beste tweedehands producten komen opkopen!’ De man kijkt zo wat opzij naar mij. “Ik begrijp wat je bedoeld, meneer, ik begrijp het maar al te goed.”  
Een verdofte geur. Kleding op hopen gegooid als zijnde van een vreemd land. Klinkt ineens ! een gebedslied!!! Ik sta er van versteld hoe stil het was in de overdekte hal. ‘Lllaall lllaaa allee’ Wat is dat ! Ik leef in België! Ik kies voor België en heb er ZEKER NIET VOOR GEKOZEN om dit allemaal te moeten mee maken. WAAR IS BELGIE NAAR TOE???? Zijn we allen zo stom om ons recht tot leven in België te moeten afstaan? Zijn we met z’n allen zo stom? Waar zitten toch die Tempeliers?


Ik maak een praatje met een kennis. Terwijl ik aan het praten ben, word ik benaderd door een gesluierde Dame. Ze heeft mijn handtas in haar vizier. Ik begin rond te draaien zodat ze geen lichamelijk contact kan maken. Mijn alertheid en analyseren geeft me een soort bescherming. Want mensen die er niet op letten zijn misschien wat afhandig gemaakt. My gosh! Er is hier geen beschaving meer. Is dit België? Moet dit onze europese samenleving voorstellen? Beneden alle pijl.
Het is wel een aanrader voor dames of heren, die graag een gemengd huwelijk willen met deze cultuur. U bent direct verkocht ! Zuiver wil ik blijven. Zuiver wil ik zijn. Het is NIET aan mij besteed!   Maar deze soort toestanden is niet goed voor mijn hoge bloeddruk. Wat een gezellig avondje weg moest worden, is een confrontatie met de grijsgrauwe edelen. Als ik u vertel dat ik 25 Belgen gezien heb, wel dan denk ik dat ik nog overschot heb! De rest was van de vreemde cultuur. Hier zijn Belgen niet welkom! Duwen, wrijven, provoceren, aanstaren, lichamelijk contact, uitschelden, …… tuurlijk profileren zij zich in onze maatschappij. Waarom niet? 1 woord RACIST en ze krijgen alles wat hun hartje wenst….
Maar naar die markt wil ik niet meer gaan!


MWRW.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten