Voordenken
“Voordenken” is een rode draad die in de succesvolle, meeste,
ondernemingen gehandhaafd wordt. Medewerkers die op voorhand problemen
signaleren en zelf ook direct oplossingen aanbrengen. Brainstormen. Voordenkers
streven naar constante verbetering. Op professioneel gebied leidt dit naar het
verbeteren van processen en werkmethodes. Structuur is uiterst belangrijk.
Een “voordenker” is 24 uur per dag een voordenker. Op
professioneel vlak en privè. Een voor-denker ziet de valkuilen en probeert
direct in te grijpen. Er treedt een biologisch proces doorheen de hersenen in
werking. Meestal willen zij conflicten
en teleurstellingen vermijden. Een zekere controle handhaven. Indien ze geen
oplossing kunnen bieden blijven ze zoeken. Een voordenker is een bepaalde mening
toegedaan. Ze overwegen innerlijke of psychische belangen en inzichten. In een
zekere logica of methodische orde van afweging hebben ze een denkmodel.
Voordenkers zetten hun verstand of rede in. Communicatie is hier belangrijk.
De activiteit van de hogere niveaus van de hersenen
ontwikkelen nieuwe ideeën. Dit op basis van bestaande gegevens. Wanneer men
spreekt over “denken” wordt hoofdzakelijk het “bewuste denken” bedoeld. Denken
is onderverdeeld als voor- of nadenken.
Nadenken
“Nadenken” is meestal om problemen op
te lossen. Het conflict is geschied. Er wordt een oplossing gezocht voor het
gestelde probleem. Men gaat de gevolgen van het probleem nagaan. Er kan ook “overgedacht”
worden. Men denkt na over een onderwerp.
Een “na-denker” schenkt mentaal
aandacht aan een bepaald onderwerp of probleem.
Een nadenker piekert ook veel meer. Hij of zij laat zijn gedachten “overgaan”
door de situatie.
Maxiem Weber
Geen opmerkingen:
Een reactie posten