zaterdag 14 mei 2016

Denkt u voor of na?



Voordenken

“Voordenken” is een rode draad die in de succesvolle, meeste, ondernemingen gehandhaafd wordt. Medewerkers die op voorhand problemen signaleren en zelf ook direct oplossingen aanbrengen. Brainstormen. Voordenkers streven naar constante verbetering. Op professioneel gebied leidt dit naar het verbeteren van processen en werkmethodes. Structuur is uiterst belangrijk.

Een “voordenker” is 24 uur per dag een voordenker. Op professioneel vlak en privè. Een voor-denker ziet de valkuilen en probeert direct in te grijpen. Er treedt een biologisch proces doorheen de hersenen in werking.  Meestal willen zij conflicten en teleurstellingen vermijden. Een zekere controle handhaven. Indien ze geen oplossing kunnen bieden blijven ze zoeken. Een voordenker is een bepaalde mening toegedaan. Ze overwegen innerlijke of psychische belangen en inzichten. In een zekere logica of methodische orde van afweging hebben ze een denkmodel. Voordenkers zetten hun verstand of rede in. Communicatie is hier belangrijk.

De activiteit van de hogere niveaus van de hersenen ontwikkelen nieuwe ideeën. Dit op basis van bestaande gegevens. Wanneer men spreekt over “denken” wordt hoofdzakelijk het “bewuste denken” bedoeld. Denken is onderverdeeld als voor- of nadenken.

Nadenken

“Nadenken” is meestal om problemen op te lossen. Het conflict is geschied. Er wordt een oplossing gezocht voor het gestelde probleem. Men gaat de gevolgen van het probleem nagaan. Er kan ook “overgedacht” worden. Men denkt na over een onderwerp.

Een “na-denker” schenkt mentaal aandacht aan een bepaald onderwerp of probleem.  Een nadenker piekert ook veel meer. Hij of zij laat zijn gedachten “overgaan” door de situatie.



Maxiem Weber 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten