vrijdag 5 september 2014

Emotionele intelligentie !



Emotionele intelligentie, u heeft er wel eens over gehoord maar niet dieper in geduikt?  Wie heeft graag de emotionele intelligente collega waarmee men zich kan opbouwen? Wie heeft er graag de emotionele intelligente werknemer waarop men zich kan berusten? Wie heeft er graag een vriendschap die met het vliegtuigstuur stijgt in plaats van daalt? Emotionele intelligentie circuleert doorheen onze maatschappij.  Men kan het niet op de schoolbanken studeren. Het is een aangeborenheid, een levensproces door ervaringen dat kan leiden tot een gedetailleerde zelfontwikkeling.  Wat voor mensen zijn dat eigenlijk?  Ik geef u enkele eigenschappen.

Enkele richtlijnen:

F  Deze mensen zijn vatbaar voor oprecht commentaar, nieuwe perspectieven, permanente educatie en zelfontwikkeling

F  Hebben een leidend bewustzijn van hun eigen waarden en doelen

F  Kunnen impopulaire standpunten verwoorden en vechten zonder medestanders, voor wat goed is

F  Zijn besluitvaardig, in staat om het juiste besluit te nemen ondanks onzekerheden en druk van binnen en buiten af

F  Denken helder en blijven geconcentreerd onder druk

F  Wekken vertrouwen op doordat ze betrouwbaar en oprecht zijn, handelen onberispelijk

F  Hebben originele oplossingen voor problemen

F  Zijn flexibel in de kijk op gebeurtenissen

F  Zijn resultaatgericht met een sterke drang om hun doelstellingen en normen te realiseren

F  Brengen makkelijk offers om een groter doel voor de organisatie te bereiken

F   Stevenen vastberaden op hun doelen af ondanks obstakels en tegenslagen

In het dagelijkse leven geven emotionele intelligente mensen zinvolle feedback, begeleiden anderen, geven op het juiste moment advies en dragen hen taken op die tegelijkertijd een uitdaging en een aanmoediging zijn. Ze regisseren dramatische momenten om hun doelstelling beter over te brengen. Emotionele intelligente mensen pakken lastige situaties direct aan! Ze voelen potentiële conflicten aan, brengen meningsverschillen naar de oppervlakte en dragen bij tot de deëscalatie ervan.

Op de werkvloer staan emotionele intelligente mensen open voor de ideeën van de klant en stellen zich op als een vertrouwde adviseur. Ze hebben een goed oog, voor de realiteit binnen de organisatie en daar buiten. Bevorderen een vrije communicatie en staan niet alleen open voor goed nieuws, maar ook voor slecht nieuws. Emotionele intelligente mensen begeleiden de prestaties van anderen zonder hen verantwoordelijkheid te ontnemen.

Op langere termijn zal de emotionele intelligentie aanzienlijk dalen door onze diversiteit.  Organisaties die met vreemde culturen werken dalen op intelligentie - vakkunde. Onze economie en landstatus in bekrompen vakjes.

MWRW.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten