Emotionele intelligentie, u heeft er wel eens over gehoord maar niet dieper in geduikt? Wie heeft graag de emotionele intelligente collega waarmee men zich kan opbouwen? Wie heeft er graag de emotionele intelligente werknemer waarop men zich kan berusten? Wie heeft er graag een vriendschap die met het vliegtuigstuur stijgt in plaats van daalt? Emotionele intelligentie circuleert doorheen onze maatschappij. Men kan het niet op de schoolbanken studeren. Het is een aangeborenheid, een levensproces door ervaringen dat kan leiden tot een gedetailleerde zelfontwikkeling. Wat voor mensen zijn dat eigenlijk? Ik geef u enkele eigenschappen.
Enkele richtlijnen:
F
Deze
mensen zijn vatbaar voor oprecht commentaar, nieuwe perspectieven, permanente
educatie en zelfontwikkeling
F
Hebben
een leidend bewustzijn van hun eigen waarden en doelen
F
Kunnen
impopulaire standpunten verwoorden en vechten zonder medestanders, voor wat
goed is
F
Zijn
besluitvaardig, in staat om het juiste besluit te nemen ondanks onzekerheden en
druk van binnen en buiten af
F
Denken
helder en blijven geconcentreerd onder druk
F
Wekken
vertrouwen op doordat ze betrouwbaar en oprecht zijn, handelen onberispelijk
F
Hebben
originele oplossingen voor problemen
F
Zijn
flexibel in de kijk op gebeurtenissen
F
Zijn
resultaatgericht met een sterke drang om hun doelstellingen en normen te
realiseren
F
Brengen
makkelijk offers om een groter doel voor de organisatie te bereiken
F
Stevenen vastberaden op hun doelen af ondanks
obstakels en tegenslagen
In het
dagelijkse leven geven emotionele intelligente mensen zinvolle feedback,
begeleiden anderen, geven op het juiste moment advies en dragen hen taken op
die tegelijkertijd een uitdaging en een aanmoediging zijn. Ze regisseren
dramatische momenten om hun doelstelling beter over te brengen. Emotionele
intelligente mensen pakken lastige situaties direct aan! Ze voelen potentiële
conflicten aan, brengen meningsverschillen naar de oppervlakte en dragen bij
tot de deëscalatie ervan.
Op de
werkvloer staan emotionele intelligente mensen open voor de ideeën van de klant
en stellen zich op als een vertrouwde adviseur. Ze hebben een goed oog, voor de
realiteit binnen de organisatie en daar buiten. Bevorderen een vrije
communicatie en staan niet alleen open voor goed nieuws, maar ook voor slecht
nieuws. Emotionele intelligente mensen begeleiden de prestaties van anderen
zonder hen verantwoordelijkheid te ontnemen.
Op langere
termijn zal de emotionele intelligentie aanzienlijk dalen door onze diversiteit.
Organisaties die met vreemde culturen
werken dalen op intelligentie - vakkunde. Onze economie en landstatus in
bekrompen vakjes.
MWRW.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten