maandag 11 mei 2015

Avondstudies ?


Moeten we avondschool nog au sériaux nemen? Kunnen we dat nog? Terwijl ik mijn examen aan het leren ben, blijft dat stil in mijn achterhoofd cirkelen. Ik moet blokken en voor wat? Ons examen van januari stoomt in mijn hoofd. We waren nog met een degelijke groep volwassenen. En de lerares had de examens in twee avonden verdeeld wat ik naar mijn inzien degelijk en eerlijk verdeeld vond; luisteren, lezen en mondeling in één avond en in een aparte avond schriftelijk + inhoudelijk schrijven. Dat vond ik echt wel redelijk. We moeten toch de tijd krijgen die er wettelijk voor voorzien is, nietwaar? Maar plots en prompt werden die twee datums tot één herleidt. Volgens de lerares hadden de medecursisten dat “gezaagd” aan haar. DUS onze groep zat de HELE AVOND ALLEEN EXAMEN SCHRIFTELIJK TE DOEN terwijl de lerares in een klasje apart met enkelen mondeling deed. U begrijpt net als ik dat degene die een smartphone, ipod, ipad, i- weet ik veel, alles aan het opzoeken waren op het internet om hun examens te doen. Een paar vroegen gewoon achteraan in de klas aan elkaar wat ze moesten invullen! Ik vind dat niet gewoon! EN de aanduidingen in onze notities wat we de aandacht moesten op vestigen, waren ook niet reëel met de examenvragen!

Nu moet er terug examens afgelegd worden en ik vind het discriminerend hoe het groepje A1 diplomaten aan het stuur staan. ZIJ willen geen gezichtverlies lijden en willen de besten van de klas zijn! Geen wonder dat de dame met A1 ALTIJD als laatste vertrekt bij de examens. Zij blijft als laatste achter bij de lerares in de klas terwijl ze tijdens de schooljaren als eerste de les verlaat.  Zij is  degene die bij iedere les de vocabulaire noteert…..
Het “gewone groepje” van de klas blijft achter en moet hun plan maar trekken. Er hangt een degelijke machtsspanning in de lucht!  Er mag niet te veel tijd aan de examens besteed worden en dan lacht de dame A1, die gekend is bij sollicitanten als een bitch, “ik moet de examenvragen nog typen voor de lerares!!!” DAT IS LEF HEBBEN. (toegevoegd met een groene lach)

Degoutant! En dat is dan avondschool. Een plaats om bij te studeren en waar de macht heerst. De lerares is benoemd en denkt zich alles te permitteren.  Zo ook tijdens de pauzes. Het groepje A1 praten het liefst met elkaar en niet met de anderen dan trekken ze vieze gezichten. En wat de druppel helemaal doet overlopen is; de lerares stelde tijdens de pauze de A1’s ieder de vraag naar hun job. Ja die hebben job! Aan de huisvrouwkes moest ze dat niet vragen. En dan kortaf naar mij toe;”en GIJ, gij hebt geen job zeker?”

Hallo ! Wat is die avondschool toch motiverend !

Als er iets is waar ik wantrouwend tegenover sta is het corruptie, onrechtvaardigheid, liegen, …. Die mensen durven alles ! En die kennen de aanpak ! hoe ze zoiets moeten doen om de anderen het onderspit te delgen.

In januari had ik 78 % en eerlijk verdiend zeg ik dan! Onze klas is met meer dan de helft gedaald in leerlingen. De volwassenen hadden er allemaal iets anders van verwacht en ik ook maar ik heb doorgezet. De extra avond die over blijft van het mondeling en luisterenexaam, wordt nu een feestje gegeven of uitgaan met de leerlingen. Ik heb daar geen behoefte aan op deze manier.



Controles zijn supernodig om de eerlijkheid te behouden in onze maatschappij !!!


Maxiem Weber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten