woensdag 6 mei 2015

Brief aan overleden vriendin


Lieve vriendin,   

September nadert en dan kijk ik één jaar terug toen de aarde een engel verloor en ik een goede intelligente vriendin.  Jouw  huis staat zo lang leeg en onlangs heeft een kringwinkel uw inboedel opgehaald. Aangezien ik geen contact kon hebben met je kinderen, deze er niet voor openstonden,  heb ik het totaal anders aangepakt.

Ik wilde nog iets van jou hebben als aandenken. Een stuk van jouw energie in mijn huis zodat je nog voor een stuk kan verder leven in mijn leven.  Toen ik wist dat de kringwinkel alles opgeladen had, nam ik de telefoon bij de hand.  Een vriendelijke mannelijk stem vertelde mij dat alles direct te koop in de winkel aangeboden wordt. In allerijl reed ik naar de kring.

Op het eerste zicht ging het goed, ik zag nog niks van je spullen. Maar mijn voelsprieten trokken mij langs de ene wandelgang en tegelijk trok de leidraad mij doorheen een andere wandelgang. Ik zag hoe de mensen keken hoe ik besluiteloos en zwetend met mijn ogen zoekend verder liep. Dan zag ik het sierstoeltje staan. Daarna de twee clubzetels, de eetkamer, bijzettafeltjes, …. Zo benauwd,  zag ik een vrouw op de tuinstoel zitten. “Vind je het goed?” en ik keek op. “Doet maar, het zit je goed.” De vrouw:”Weet je van wie de stoel is?”  Ik vertelde het korte verhaal en ging verder.
De laatste gang helemaal onderaan op de plank en niet direct zichtbaar... Ik pakte gewoon haar koffertje en legde het in mijn mandje. Ik werd naar een volgende gang getrokken. Ik zag haar badkamerspiegel met daarnaast een porceleinen paraplu waar ze haar pencils stak. Hup, mee in de mand. Ik zag nog zoveel vintage spullen maar daar had ik geen plaats of zin in.




Het leek alsof ik met de vriendin ging winkelen en zij mij alles aanwees waar haar spullen stonden of lagen. Ik hoefde niet te zoeken. Ik werd geleid en haar armband doe ik niet meer af. Het heeft tijd nodig.

Maar zie je vriendin, nu heb ik iets van jou dat blijvend in mijn woning is. Waarom wilde je geen afscheid nemen van mij terwijl je het al zo lang wist?
Je kranig hield en mij bespaarde?
Maxiem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten