dinsdag 12 december 2017

The HGames on the workfloor. (2)


Deze reeks wordt geschreven in de IK-vorm om meer inlevingsvermogen in het verhaal. Ik spreek van een dader Chinouk en een slachtoffer Isabelle. De gebruikte namen in de reeks zijn allemaal nicknames. Deze reeks is geschreven ter sensibilisering voor gedragscodes en coaching op het werk. En wat als uw collega een persoonlijkheidsstoornis heeft? Blijft het leefbaar op de werkvloer? Moet dit geen extra aandacht en nieuwe wetgeving?


De tweede werkweek.
Chinouk houdt de hele dag het facturatiekaft bij haar. Ook al doet ze er niets mee, constant houdt ze het bij haar. Als een waakhond die wacht wanneer hij kan bijten. “Als je het kaft nodig hebt, kom het dan maar vragen.” Was haar uitleg. Terwijl ik ook dagelijks factureerde, schreef ik het op een kladblad. Welke bonnrs bij welk factuurnummer hoorden en uitzonderingen…. Dubbelwerk dacht ik, en kopieerde blanco invulbladen zodat ik mijn eigen kaft kon maken. Chinouk hield me steeds met haar twee ogen boven haar scherm in het oog voor – wanneer ik zou gaan vragen om het facturatiekaft te mogen gebruiken…..
Iedere dag na half vijf had ik prijs! Chinouk hing het uit en telkens vroeg ze of ik naar haar bureau kwam. Dan begon ze weer te vragen hoe ze dat allemaal moest doen. Ik kreeg verwijten dat ik het niet uitgelegd had. Was er een fout en ik zei het beleefd aan haar dan kreeg ze een doordrammingseffect dat je beter gaat lopen want ze bleef maar doordrammen totdat ze gelijk kreeg. Net een klein kind dat geen snoep krijgt en op de vloer gaat liggen petten. “Waarom behandel je mij zo?” vroeg ik haar. “Daar is toch niets mis mee, ik ben wie ik ben als gewoon. Ik heb in een harde sector gezeten en ben nu zo! ” Ik ging terug naar mijn bureau en verder doen. Ik verspil veel te veel energie aan negativiteit en te weinig tijd om te spelen….

Maar het werd erger en erger. In de tweede helft van de tweede week kreeg ik de verwijten dat ik het totaal niet uitgelegd had ….. ’s avonds maakte ik een volledige procedure voor welke stappen ze moest ondernemen om de voorbereiding tot een goed einde te brengen. De volgende morgen scande ik het document op het werk door naar haar bussiness- email. Vanaf dat moment heb ik nooit meer iets gehoord dat ik het niet zou uitgelegd hebben.


Oplossingsgericht.
Ik maakte een eigen facturatiekaft waar ik mijn aantekeningen op maakte. Zo was ik niet AFHANKELIJK van haar. Want dat wilde ze te doen met mij. Mij helemaal afhankelijk maken van haar spelletjes. Toen ze zag dat ik de kaft niet meer kwam vragen aan haar, kwam ze aan mijn bureau staan kijken. Ik had het niet door omdat ik met mijn taken bezig was en ineens “WAAROM heb je nu een eigen kaft gemaakt WAAROM?” en ik vertelde haar op een vriendelijke manier dat ik haar niet wilde storen tijdens haar uit te voeren taken. Ze was kwaad en ik deed verder.

Na half vijf ging ik zoveel mogelijk andere taken doen. Dat ik zo weinig mogelijk in de buurt was van Chinouk. Ik wilde haar geen kans meer geven om conflicten te zaaien. Ik wilde gewoon mijn taken uitvoeren en daar mijn energie in steken.



Maxiem 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten